tisdag 22 augusti 2017

Örtkväll

Måndag kvällen var spikad för aktivitet med Friskvårds-
gruppen på jobbet. Örtkväll. En kvinna från Ulricehamn
kom och hade lite lektion med oss vad naturens olika
gåvor har för stärkande och läkande krafter.

Rönnbäret = super-c-vitamin-bäret, tre torkade om dagen
gav hela dagsdosen. Men dom skulle torkas på ett lite
speciellt sätt.
Timjan = dricka te på timjan mot hosta. Få igång blod-
cirkulation och bra för matsmältning
Lavendel = omslag på sår, torkat i ögonpåsar för lugnande
effekt.
Kirskål = i pajer och gratänger. Som te, lugnande och mot
värk eller avslappning i fotbad
Brännässlan = super-duper-växten. Torka och förvara mörkt
helst i papperspåse. Smula ned i smoothie, fil eller gröt.
Och mycket mer fick vi lära oss.

Nu är man ju supersugen att komma ut i naturen och koka
ihop nån te-brygd, göra fotbad eller bara vila med nåt som
luktar gott och är lugnande. Men jag får koncentrera mig
på rönnbäret. Plockas i klasar och torkas så i 2-3 veckor.
Sen plockar man av dom en och en och torkas ytterligare
1-2 veckor. Känns dom fortfarande inte torra så kan man
dom det sista i ugnen, men inte i mer än 50 grader, viktigt!
Sen har du super-c-vitaminen hela hösten och vintern :)






1 kommentar:

  1. Nu blev jag inspirerad !
    Det växer massor med rönnbär på min väg till jobbet, så jag stannar nog till endera dagen och plockar av lite för att torka.
    Lycka till med allt nytt som väntar !!!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera